In de spotlight: danseres en coach Ginny Pauw

INTERVIEW | Danseres Ginny Pauw (30 jaar) is super succesvol. Ze heeft gedanst in zo’n beetje elk tv-programma en de lijst met producties waaraan ze heeft meegewerkt is lang. Zo werkte ze samen met bekende choreografen als Timor Steffens en Jaquel Knight, de choreograaf van Beyoncé en Christina Aguilera. Maar ze deelde ook het podium met Kylie Minogue, Dua Lipa, Eva Simons, Maan en Sharon Doorson. Sinds de coronacrisis richt ze zich ook op het coachen van jong danstalent. En nu gaat ze ook schrijven voor Dansers.nu!

Hoe verdien jij je geld?

Op dit moment verdien ik het grootste gedeelte van mijn inkomen uit de coachingsprogramma’s die ik aanbied, maar dit kan per periode/maand verschillend zijn. Ik vind het persoonlijk altijd fijn als uitvoerende klussen wat financiële vrijheid met zich meebrengen. Daarom kies ik liever voor opdrachten die bijvoorbeeld één tot drie maanden duren dan tien losse opdrachten van drie of vier dagen. 

Uitvoerende opdrachten in het commerciële werkveld zijn vaak geen jackpot, daarom vind ik het heel fijn dat ik verschillende soorten rollen heb in het werkveld en die verschillende rollen ook kan combineren. Als ik mijn rollen op volgorde moet zetten van ‘wat verdient het beste’ zou ik op dit moment zeggen: choreograaf - assistant creative director - dansdocent - uitvoerend danseres (uitzonderingen daargelaten). 

Maar de laatste jaren is daar voor mij de rol van coach bijgekomen en die staat op dit moment op nummer één!

Met welke projecten ben je nu bezig?

Met veel! Mijn eigen bedrijf Ginny Pauw Coaching ben ik gestart tijdens de coronacrisis en ik had niet verwacht dat ik het zó leuk zou vinden. Daarmee help ik jong danstalent om hun weg te vinden in het commerciële werkveld. Je moet namelijk meer zijn dan een goede danser om het te maken in dit wereldje. Ik ben zo blij dat ik deze stap heb genomen en het heb opgezet! Coaching wil ik echt niet meer laten gaan. 

Daarnaast ben ik sinds deze zomer Assistant Creative Director bij Forever Young. Dat is een interactieve theatershow waarbij het publiek vanaf de dansvloer onderdeel is van de experience. Daar waren ze vorig jaar al mee begonnen, voordat er een tweede lockdown werd aangekondigd. Dit jaar hebben ze het weer opgepakt, met een nieuw team en nieuwe investeerders. Het is heel tof en super uitdagend, want ik mag vanaf nul meedenken met de show: licht, kostuums, storytelling, casting, noem het maar op.

Ik sta ook nog zelf als danser op het podium. En soms heb ik last minute klussen, zoals het geven van een workshop. En ik ga voor Dansers.nu schrijven over personal branding! Dus de tips die ik met mijn coachees (de dansers die ik coach) deel, zijn straks ook te lezen in mijn blogs. Hoe leuk is dat! 

Tot slot ben ik gevraagd om ambassadeur te zijn voor Special Olympics Nederland, en dan specifiek voor mensen met een beperking die willen dansen. Er zijn zelfs Nederlandse en Europese kampioenschappen en ze willen meer bekendheid generen. Mijn zus is lichamelijk en verstandelijk beperkt en ik heb veel lesgegeven aan deze doelgroep, dus ze zagen in mij een geschikte ambassadeur.

Hoe ziet jouw week eruit?

De coaching calls reserveer ik voor dinsdag, woensdag en donderdag. Mijn coachees kunnen in mijn digitale agenda zelf de afspraken plannen, dus dat gaat automatisch. Meetings met Forever Young zijn altijd op wisselende dagen en gaan voornamelijk via Zoom, omdat we werken met een internationaal team. En soms heb ik shows in het weekend, dus dan repeteer ik daar natuurlijk doordeweeks voor. 

Als ik een programma lanceer voor Ginny Pauw Coaching, dan is mijn hele week gericht op het uitwerken van de strategie. Zoals een masterclass geven, zorgen dat als iemand zich aanmeldt diens weg naar de academy goed verloopt, flyers maken, belletjes doen met dansers die geïnteresseerd zijn. Ook besteed ik elke dag aandacht aan mijn social media, want ik weet dat 95% van mijn klanten via de socials bij mij terecht komt. 

Ik doe alles zelf en elke week is anders. Het is veel plannen. Inmiddels weet ik dat ik het beste werk met een deadline. Omdat ik zo perfectionistisch ben geef ik mezelf op die manier weinig tijd om het te blijven aanpassen. Choreo’s voor een workshop maak ik dus bewust pas de avond van tevoren. En ook de voorbereiding voor de coaching calls neemt steeds minder tijd in beslag. 

Ik ben iemand die altijd bezig is met het uitwerken van nieuwe ideeën en dingen beter maken. Dus als ik dan om 17:00 uur klaar ben, dan kan ik plots heel enthousiast worden om een nieuwe masterclass te maken. Daar kan ik dan gerust tot middernacht mee bezig zijn. Ik balanceer steeds tussen ‘Waar heb ik zin in?’ en ‘Wat heeft nu echt prioriteit?’.

Wat betekent dans voor jou?

Wat grappig, dit is een vraag die ik ook aan mijn coachees stel. Voor mij verandert het antwoord met de loop der jaren. 

Zesjarige Ginny danste altijd en overal. Ik weet nog dat we op school verplicht buiten moesten spelen in de pauze. Maar ik sloot me met een vriendinnetje op in de wc en dan gingen we stiekem terug naar het klaslokaal om daar een half uur te dansen. We zijn toen op een gegeven moment betrapt door een leraar en toen moesten we strafregels schrijven: “Ik mag niet dansen in de pauze”. Daar is mijn moeder nog boos over geweest. Ze zei: “Laat dat wijffie toch lekker dansen!” 

Vanaf de middelbare school ben ik dans serieus gaan nemen. Dan komen er ook kanten bij kijken die minder leuk zijn, zoals de constante pressure om jezelf te bewijzen. En na mijn studie in Pedagogische Wetenschappen in Utrecht ben ik me fulltime op mijn carrière in dans gaan richten. De onschuld van de passie van vroeger was daarmee weg. Dansen werd toen werk.

Toen we in lockdown zaten realiseerde ik me pas hoe ongelukkig ik werd zonder dans. En dat hoeft niet per se direct fysiek te zijn. Ik vind het nu dus ook heerlijk om mijn kennis van het werkveld over te dragen aan mijn coachees, of in mijn werk bij Forever Young en door het schrijven voor Dansers.nu.

Maar mijn favoriete plek op aarde blijft toch echt het podium. De interactie met het publiek, een live-band achter je, het applaus en de energie die ik ervan krijg... Dans is een groot onderdeel van wie ik ben en wat ik doe. Ik besef wel, naarmate ik ouder word, dat er meer is dan alleen danseres Ginny. Maar nee, zonder dans zou ik niet willen leven. 

Van wie heb je jouw danstalent?

Ik zou zeggen van mijn mama, zij is een hele natuurlijke beweger. Geef je haar een choreo dan krijgt ze stress, daar kan ze niks mee. Maar hoort ze muziek dan zit ze er helemaal in! Dat natuurlijke dansgevoel heb ik van haar. Ze deed vroeger ook mee aan playbackshows. Gewoon vrij dansen en zingen. Dat is mijn mama. Mijn vader helemaal niet. Hij grapt altijd dat ik al mijn danstalent van hem heb weggenomen, waardoor hij zelf niets meer over heeft.

Hoe ben jij doorgebroken?

Vanaf de middelbare school ben ik dans heel serieus gaan nemen en ben ik overal workshops, lessen en trainingen gaan volgen, zowel in het binnen- als buitenland. Op mijn veertiende werd ik daarbij geholpen door mijn dansmentor. Die nam mij mee naar workshops of liet mij assisteren bij lessen, of liet mij weten wanneer er audities waren. 

Ik ben toen ook goed gaan observeren wat men van een danser verwacht. Het is zoveel meer dan alleen op komen dagen op een auditie. Je wilt inspelen op de behoeften van de werkgevers, laten zien dat ze op jou kunnen bouwen en dat je professioneel bent. Ik ben doelbewust gaan netwerken en van daaruit hebben veel choreografen me geholpen om het te maken in het veld.

In de gesprekken met deze mensen uit het werkveld realiseerde ik me ook dat ik geen dansopleiding nodig had voor het doel dat ik voor ogen had. Ik wilde namelijk in het commerciële werkveld dansen. 

Als plan B heb ik wel nog pedagogische wetenschappen gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Ik wist dat het moeilijk was om het als danser te maken. Die studie heb ik ook serieus en met toewijding afgerond. Maar ik wist altijd dat zodra ik dat papiertje op zak had, ik me volledig ging storten op het dans werkveld. Uiteindelijk heb ik nooit op een andere manier mijn geld verdiend dan met dans.

Waar droom je nog van?

Vroeger was het mijn droom om rond te kunnen komen van dans. Dus ik leef mijn droom al! Een wereldtour staat nog wel op mijn verlanglijstje. Je weet wel, zo’n grote tour met elke dag een nieuwe locatie en een nieuw land, met een superleuk team. Dat lijkt me nog steeds heel erg tof. 

En wat betreft het coachen is er een droom aan het ontstaan om de go-to person te worden voor dansers die een carrière willen opbouwen. Misschien zelfs een opleiding worden voor dans. Ik heb nog niet concreet voor ogen hoe ik dat wil, maar het krijgt steeds meer vorm. Hoe meer dansers ik kan helpen, hoe blijer ik word. Dus dat wil ik zeker groter gaan aanpakken. 

Ken je Galen Hooks? Dat is een hele succesvolle danseres en choreograaf uit Los Angeles. Zij heeft veel toffe coachingsprogramma’s waar je als danser specifiek kan inzoomen op wat je wilt leren. Als maker, of in freestyle, of hoe je commercieel jezelf wilt presenteren op het gebied van branding en audities. Ik heb samengewerkt met haar en ook een programma van haar gekocht. Ik was nieuwsgierig naar hoe zij zo’n programma aanpakte. Zij is een belangrijk voorbeeld geworden voor me, dus ik zou best de Nederlandse Galen Hooks willen worden. 

Wat was je meest vreselijke freelance opdracht? 

Hmm. Om eerlijk te zijn heb ik die niet echt gehad. Natuurlijk wel de gewone akkefietjes waar je in ieder werkveld mee te maken kunt hebben, bijvoorbeeld dat je het niet zo goed kunt vinden met collega’s of een werkgever. Over het algemeen heb ik veel geluk gehad met opdrachten. 

Maar als ik iets moet noemen dan zou het die keer zijn dat ik een Go-Go dance opdracht heb gedaan. Ik werd geboekt als danseres in een club. Dat was niets voor mij. Sowieso ben ik niet iemand die graag uitgaat. Op een gegeven moment was een jong jochie mij aan het filmen en dacht ik: waar ben ik mee bezig? Ik had niet de indruk dat de mensen iets gaven om skills, want iedereen was dronken en het voelde meer als een vleeskeuring. 

Wat doe jij om te ontspannen?

Ik ontspan zeker wel eens, maar het mag eigenlijk wel meer. Boeken lezen vind ik heel leuk, het liefste fictie en spannende boeken. Dan kan ik even wegdromen, zelfs al is het maar voor tien minuten. 

Verder geniet ik enorm van tijd doorbrengen met vrienden en familie, en het hebben over andere dingen dan dans en werk. Ik hoef ook niet ergens heen ofzo, gewoon samen tijd doorbrengen vind ik al heel erg fijn. Met mijn vriend samen kijk ik veel films, lekker een avondje bankhangen en Netflixen. 

En sinds kort heb ik Reformer Pilates ontdekt! Dan ben ik bezig met mijn lijf, maar niet direct bezig met dans en dus niet met werk. Oh! En gewoon lekker rommelen in huis vind ik heerlijk. Met mijn handen bezig zijn, bijvoorbeeld mijn kledingkast ordenen. Met opruimen maak ik mijn hoofd leeg.

Hoe zorg jij goed voor jezelf?

Door het seintje te herkennen wanneer het allemaal ‘te veel’ is. Dat gevoel herken ik steeds beter. Wanneer ik bijvoorbeeld dingen ga vergeten is dat een duidelijk teken aan de wand. En wat ik ook regelmatig doe is een brain dump. Ik zet dan een wekker en in vijf of tien minuten schrijf ik alles op wat er maar in me opkomt. Van de was doen, tot de wens om een bad te nemen, of dat ik mijn moeder nog moet bellen. 

Pas wanneer de wekker gaat, dan mag ik stoppen met schrijven. En vervolgens ga ik het indelen op prioriteit. Wat moet nu en wat kan later? Wat kan ik uit handen geven? Misschien kan ik mijn vriend vragen om de boodschappen te doen of om mijn moeder te bellen bijvoorbeeld. En gewoon, praten. Bespreekbaar maken hoe ik me voel. Dat is heel belangrijk! 

Welke tip wil je meegeven aan onze lezers?

Laat je niet tegenhouden door angst! Daar gaat ook mijn eerste blog voor Dansers.nu over, die in november online komt.

Soms kunnen bepaalde stappen heel eng lijken, maar ze kunnen je ook zoveel moois opleveren! Laat de gedachte ‘Wat als het misgaat?’ los en probeer juist te denken: ‘Wat als dit nog beter uitpakt dan ik ooit had kunnen dromen?’ Buiten je comfortzone stappen kan mega eng zijn, maar het is ook de plek waar de tofste dingen gebeuren. Ga het gewoon doen! Wat heb je te verliezen? Je hebt de ambitie om de danswereld te veroveren, dus pak alle kansen die je pakken kan. En vergeet niet van jouw mooie dansavontuur te genieten! 

Dit artikel wordt je gratis aangeboden door Dansers.nu. Vind je ons online magazine ook tof? Steun ons dan door lid te worden!


IN DE SPOTLIGHT

Wie is wie in de danswereld? Welke dansers hebben het gemaakt? En hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? In de spotlight rubriek interviewen we succesvolle dansers en makers uit Nederland en Vlaanderen over hun carrière. Hoe verdienen zij hun centjes? Hoe blijven ze fit? Wat betekent succes voor hen? En welke tips hebben zij voor jou? Je leest het op Dansers.nu!

Simone Narraina

Simone is redacteur van de rubrieken ‘In de Spotlight’ en ‘Op de dansacademie’. Ze studeerde in 2012 af aan de bachelor Choreografie van de Fontys dansacademie. Ze maakt niet alleen choreografieën, maar schrijft ook korte verhalen. Sinds 2020 legt ze zich toe op individuele sessies lichaamswerk en werkt ze aan haar carrière als therapeut.