In de spotlight: commercieel choreograaf Virgil Moreno

Virgil Moreno

INTERVIEW | Virgil Moreno (34 jaar) is een van de bekendste Nederlandse choreografen in de commerciële dansindustrie. Zijn werk heeft op de vetste podia en festivals van Nederland gestaan. Zo choreografeerde hij Vrienden van Amstel Live en de vlaggenopening van de TOTO KNVB Bekerfinale. Maar Virgil geeft ook les op het Albeda Danscollege in Rotterdam, waar hij zelf de dansopleiding heeft gedaan. In dit interview vertelt hij over zijn werkwijze als choreograaf en hoe hij privé en werk balanceert in zijn hectische leven.

Hoe ziet jouw werkweek eruit?

Doordeweeks zijn mijn vaste wekelijkse dingetjes toch wel mijn danslessen op het Albeda Danscollege in Rotterdam. Dat doe ik van maandag tot donderdag en daar geef ik nu de tweede- en derdejaars les. De lessen duren twee uurtjes en dat doe ik vier uur per dag. Het voorbereiden van lessen dat neemt natuurlijk ook tijd in beslag. ‘Wat wil ik bereiken met de studenten?’ is ook iets waar je over na moet denken. Daarnaast is het gewoon rammen en gaan met alle mooie projecten die ik mag doen.

Met welke projecten ben je nu bezig?

Het festivalseizoen komt er nu weer aan! Vorig jaar heb ik iets bizar moois en groots mogen doen: mooie showblokjes maken voor Pussy Lounge op Tomorrowland. Dat is echt de, het en een van de festivals. Dus festivals staan dit jaar ook zeker weer op de planning. 

Voor een concert choreograferen is wat ik het liefst doe. Maar wat ik ook heel vaak doe is de vlaggenopening van de TOTO KNVB Bekerfinale in de Kuip. Dat is volgende maand alweer. Dat is dan niet per se met dansers, maar het is natuurlijk wel gewoon in de Kuip, het meest historische voetbalstadion van Nederland. Het is dan niet heel dansant, maar als choreograaf denk je dan veel meer vanuit plaatjes. Wat is mooi? Wat gebeurt er in de muziek voor spannends? Dan kiezen we vaak ook wel nummers uit die een bepaalde opbouw hebben en dan bij een knalmoment extra CO2-kanonnen met witte rook de lucht in spuiten voor een special effect. 

Verder choreografeer ik ook veel haar-shows voor Kinki Kappers en L’Oréal. Er staat veel op de planning, weer lekker bezig. Ik ben nog wel aan het aarden van Vrienden van Amstel Live, maar er staat nog genoeg op de planning om te gaan doen.

Hoe was het om Vrienden van Amstel Live te choreograferen?

Vrienden van Amstel Live, daarvan zit ik nog steeds in een soort droom. Om te beseffen dat je met een showreeks van twintig shows het grootste commerciële concert van Nederland hebt gechoreografeerd, onder je eigen naam. Dat is bizar! En met een cast van 42 dansers en 4 aerialisten. Dat was er één voor in de boeken, want dat alles is nog nooit gebeurd in Nederland! 

De eerste keer dat Machiel Hofman, de grote baas van Vrienden van Amstel, zei: “Ik wil echt de grootste show van Nederland creëren, een soort Superbowl-moment.” Iedereen kent natuurlijk wel de beelden van Superbowl, dat is gigantisch! Dus toen hij dat zei, was ik heel benieuwd. Ik dacht: wie weet doen we een soort kleinere variant ervan. Tot hij op een gegeven moment echt begon over: “Nee Virgil, ik wil echt 42 dansers en het zijn 20 shows die we gaan doen.” Toen werd het ineens heel echt. 

Dit was echt een té grote klus om alleen te doen. Meyline Schuurs neem ik vaak mee met projecten zoals deze, dus ik moest en zou dit met haar doen. Wij zijn echt Peppie en Kokkie! Verder heb ik ook Angelo Pardo erbij gehaald. Ik vind hem de beste mannelijke danser die we hebben in Nederland. We hebben ervan genoten met z’n drietjes, het was echt top! 

Ik was wel de head choreographer. Dus ik ging dan in gesprek met de klant, in dit geval Vrienden van Amstel, over wat ze wilden en wat de muziek zou worden. Dat ging ook in samenhang met de artiesten, want er waren heel veel artiesten die meededen. Die hebben natuurlijk ook allemaal hun eigen zeggenschap in wat ze willen.

Hoe behoud je de balans tussen hard werken en plezier op de werkvloer?

Ik heb in gesprekken met veel andere dansers gehoord dat sommigen er echt mee kunnen zitten als ze bij een auditie niet worden gekozen. Je kunt er denk ik niet heel veel in veranderen, want een auditie blijft wel een auditie, maar je kunt wel mensen op hun gemak laten voelen. Ik denk dat je dan veel meer uit een talent kunt halen. Ik probeer er een andere vertaalslag van te maken. Als je met mij werkt, is het keihard werken, dat zeer zeker. Als er iets niet goed gaat of iets loopt niet helemaal lekker, dan krijg je dat te horen. Uiteindelijk werken we allemaal gewoon naar een eindproduct toe en moet dat er gewoon staan. 

Maar het is ook leuk, want dansen is gewoon leuk. It brings a lot of joy. Dus waarom zou dat niet zo kunnen zijn in een auditie of repetitie? Er moet ruimte zijn om elkaar aan te kunnen spreken, maar ook momenten waar je lekker de sfeer erin houdt. Zo was echt elke avond bij Vrienden van Amstel Live een feestje voor de dansers én voor ons!

Wat doe jij om vernieuwend te blijven?

Ik haal mijn inspiratie echt uit de meest simpele dingen. Het kan zijn: iemand die bij de bushalte staat op een bepaalde manier, of iemand die op een bepaalde manier langs me loopt. Verder haal ik veel inspiratie uit de dansers van nu, zoals de studenten van het Albeda Danscollege. Want zij bewegen anders dan toen ik hun leeftijd had. 

Muziek is altijd mijn nummer één inspiratiebron, en dan haal ik het vaak uit een gevoel dat het me geeft. Verder vette optredens op televisie of YouTube en filmpjes van concerten. En dan vooral ook het lichtgebruik, de kostuums, etc. Gewoon kijken: wat speelt er onder de menigte? Heel erg meegaan met de tijd en met trends. Dat is heel commercieel eigenlijk. 

Ik had het laatst met Meyline over het woord ‘commercieel’. Dat heeft te maken met dat je altijd iets aan het verkopen bent. Het heeft altijd een doel. Bij commercial work is het ook echt wel voor de menigte gemaakt. Het is fijn dat je veel mensen kan raken. Dat mensen iets herkenbaars zien in wat ze op de bühne zien staan.

Waar ben je trots op?

Wat ik bijvoorbeeld heel mooi vind, is de positie die ik nu heb als zowel choreograaf als docent. Dat ik de laatste jaren een soort full-circle-moment ervaar met de rol die ik bekleed en wat ik daarin kan betekenen voor de dansers van nu. Ik ben namelijk zelf ook student geweest op het Albeda Danscollege. Ik ben toentertijd ook letterlijk uit de klas geplukt, als het ware, en op de bühne geplaatst bij The Voice en De Toppers. Dat is mij altijd wel bijgebleven. Want dat was echt wel een starting-point voor mij om het uitvoerende werk te doen als commerciële danser. 

Ik vind het gewoon heel mooi dat ik datzelfde kan betekenen nu voor mijn eigen studenten, want die pluk ik nu ook uit de danslessen. Die plaats ik in een uitverkochte Ziggo Dome, of in de Amsterdam Arena met KNVB, of noem maar op. Omdat ik weet wat het voor mij heeft betekend, vind ik het mooi dat ik dat ook weer terug kan geven.

Wat zou je willen veranderen in de huidige danscultuur?

Wat ik sowieso zou willen veranderen in de danscultuur is die prestatiedrang. Het hoort er ook wel een beetje bij, maar die slaat tegenwoordig vaak door. Ik vind dat bijvoorbeeld een reguliere dansles, niet meer als een les aanvoelt. Want het moet allemaal voor de camera. Dat is wel wat ik meekrijg vaak uit gesprekken met dansers van nu, of met mijn eigen studenten. Dat ze dan toch er voor kiezen om niet naar die ene les te gaan, want ze zijn bang dat ze dan een foutje maken. Jeetje, het is geen auditie! We zijn een beetje kwijt dat je gewoon lekker een les binnen mag stappen en je fouten mag maken.

Maar dat ligt dan ook aan de personen die dan nu lesgeven en die prestatiedrang dan blijkbaar, misschien onbewust, afdwingen bij dansers. Ik weet ook wel heel zeker dat social media daar een grote rol bij speelt. Want als we gewoon letterlijk één scroll doen op onze eigen telefoon op Instagram en we zien wat dansfilmpjes voorbijkomen dan ziet het er altijd supertof en gelikt uit. Dat snap ik ook wel, als we het dan toch over commercieel hebben, dat is ook wel hoe je jezelf verkoopt als danser, choreograaf, etc. Maar om dat filmpje zo perfect te krijgen, daar heeft heel veel tijd en labour in gezeten. Dat is vaak niet zomaar spontaan aan het einde van de les gefilmd. Ook al lijkt dat wel zo.

Wat doe je graag in je vrije tijd?

Ik ben de laatste tijd écht heel erg van het reizen. Omdat het allemaal weer een beetje mag en kan. Dus ik merk dat ik een soort inhaalslag aan het maken ben. Ik moet dan gewoon even naar Parijs, of weer even naar Londen. 

Naast het reizen vind ik het hartstikke fijn om gewoon af en toe lekker met vrienden te lunchen in het weekend. Heel burgerlijk op zaterdag naar de markt toe gaan, daar bloemen kopen. Even ontspannen, dat vind ik wel fijn. Omdat wat ik doe zo druk en zo chaotisch en zo veel kan zijn, plan ik echt bewust ook wel eens dagen waar ik mezelf even lekker kan terugtrekken. Ik heb mezelf verplicht om in alle drukte écht tijd voor mezelf te maken, ook al is het maar een uurtje. 

Hoe blijf jij fit?

Ik train nu wekelijks met een personal trainer. Vaak geef ik dan in de ochtend eerst al mijn lessen op het Albeda Danscollege, en daarna ga ik dan met mezelf aan de slag met mijn PT. Dan ga ik gewoon een uurtje knallen. Het is echt me-time en ook werken aan mijn gezondheid natuurlijk! Als choreograaf heb je toch wel een voorbeeldfunctie en een fit lichaam komt daar ook bij kijken. Ondanks dat ik zelf niet op de bühne sta, vind ik het fijn dat ik zelf ook lekker fit ben. En dat motiveert voor de dansers die je onder je leiding hebt.

We houden op z’n minst één dag per week aan. Als ik mezelf er niet aan houd, houdt mijn PT me er wel aan door me te appen of bellen om af te spreken. Ik kan geen ‘nee’ zeggen, ik móét een dag uitkiezen.

Wat zou je willen doen als je er de tijd en het geld voor zou hebben?

Ik denk dat ik tóch nog steeds precies hetzelfde zou doen als wat ik nu doe! Maar een droomproject zou wel zijn een wereldtournee choreograferen. Grenzeloos: dus alles mag, alles kan, ik kan alle dansers erbij halen die ik wil, het licht, het kostuum. Ik ben heel erg van het totaalplaatje. 

Ik vind Lady Gaga heel tof, omdat zij altijd wel echt lekker full-out gaat. Maar ik vind Katy Perry ook heel tof. Zij heeft nu een show in Las Vegas en ook zij pakt altijd heel erg uit. Ik weet welke mensen daar artistiek gezien achter zitten. Ik ben echt zo'n fan van hen vanwege hun visuals, ik vind hen echt helemaal de shit! Als ik al het geld van de wereld zou hebben en ik zou een partner kunnen worden met hen daarin, dat zou ik echt geweldig vinden. 

En Beyoncé natuurlijk! Queen B, dat is natuurlijk de nummer één. Dat snappen we zelf ook wel.

Is er nog iets wat je graag wilt delen?

Houd vooral het plezier in dansen! Dans is zo’n mooi iets, daar kun je zoveel vreugde uithalen. En dat hoeft niet per se op professioneel vlak, dat kan ook heel laagdrempelig zijn.


IN DE SPOTLIGHT

Wie is wie in de danswereld? Welke dansers hebben het gemaakt? En hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen? In de spotlight rubriek interviewen we succesvolle dansers en makers uit Nederland en Vlaanderen over hun carrière. Hoe verdienen zij hun centjes? Hoe blijven ze fit? Wat betekent succes voor hen? En welke tips hebben zij voor jou? Je leest het op Dansers.nu!

Mirjam Schaart

Mirjam Schaart is redacteur ‘In de spotlight’. In 2021 is zij afgestudeerd aan de bachelor Docent Dans van ArtEZ. Momenteel geeft ze vooral veel danslessen, waaronder aan de 5 O’Clock, de vooropleiding van de Academie voor Theater en Dans in Amsterdam. Naast het lesgeven is zij als uitvoerend danser werkzaam in de commerciële dansindustrie. Ook werkt ze als choreograaf en model. Allround zou je haast als synoniem kunnen gebruiken voor Mirjam: more is more! Van ballet tot hiphop en van tap dance tot heels, ze is van alle markten thuis. Mirjam weet dus precies over wie dansend Nederland meer moet weten. De tofste dansers en makers interviewt zij voor Dansers.nu!