Alida Dors deelt wijze levenslessen in interview met Theo Maassen

TELEVISIE | Alida Dors was zondag 27 augustus de zesde en laatste gast in het tv-programma Zomergasten. Met Theo Maassen praatte ze over dans, hiphop, wit privilege en het slavernijverleden. Maar doorheen het gesprek werden vooral veel wijze levenslessen gedeeld, en belangrijke principes uit de hiphop. Zoals learning by doing en each one teach one.

Theo interviewt alida

Theo Maassen maakt dit seizoen zijn debuut als presentator van het VPRO-programma Zomergasten. Zijn zesde en laatste gast is Alida Dors, artistiek directeur van Theater Rotterdam. Theo heeft haar voor dit drie uur durende gesprek uitgenodigd nadat hij moest huilen bij de voorstelling The Story of Travis, waarvoor Alida de choreografie heeft verzorgd.

Hun gesprek ging eerst over dans en de opkomst van hiphop en breakdance begin jaren zeventig in Amerikaanse achterstandsbuurten. Ze liet een fragment uit de film Boyz n the Hood zien, waarin een zwarte vader de opvoeding van zijn zoon ter hand neemt. Zelf is ze ook door haar vader grootgebracht. Hij runde een thaiboksschool en trainde ook haar als thaibokser. Verder deed ze aan kunstschaatsen en breakdance. Voor Alida zijn beweging, sport en dans manieren om te “dealen met het leven” en om emoties te vertalen, te uiten en te verwerken.

Daarna praatten ze al snel over wit privilege en het slavernijverleden. Alida vroeg zij Theo op de man af of hij zich schuldig voelde aan vierhonderd jaar Nederlands slavernijverleden. Hij voelde zich niet schuldig. Geld zou niks helpen, dacht hij. Haar leek herstelbetalingen een goed begin. Zo draaiden ze beleefd om elkaar heen als het over actuele en gevoelige onderwerpen ging. En dáár focussen de meeste tv-recensenten, die deze aflevering analyseerden en van commentaar voorzagen, vervolgens op. Maar dat gaat ten koste van alle wijze levenslessen die Alida ook deelde.

Dus we raden je aan het interview vooral zélf te kijken!

Hiphop Ethiek

Doorheen het gesprek was er dus nog een ander groot thema: hiphop ethiek. Alida refereerde meerdere keren aan principes als learning by doing, crew mentality, each one teach one, en dat je humble moet blijven en de volgende generatie weerbaar moet maken. Ze legde uit hoe deze normen en waarden haar hebben gevormd, en hoe ze dit gedachtegoed toepast als artistiek directeur. Alida toont zich tijdens het interview als rolmodel door ongemakkelijke discussies niet uit de weg te gaan, maar het debat ook niet te laten escaleren. Ze is doortastend, maar lacht ook ontwapenend om Theo’s grapjes. Na het bekijken van dit interview begrijp je direct waarom ze het boegbeeld is geworden van Theater Rotterdam. Alida is fierce én toegankelijk.

Recensies

Na iedere aflevering van Zomergasten, delen tv-recensenten hun ervaring en mening over het gesprek in de landelijke media. Zo ook bij het gesprek met Alida Dors. Dit werd er gezegd…

Het gebeurt vrijwel nooit, maar soms voelt de drie uur die Zomergasten lang is, toch te kort. Tijdens de discussie over wit privilege die zich ontspon tussen Theo Maassen en theatermaker Alida Dors bijvoorbeeld. Of het daaraan gerelateerde debat over het Nederlandse slavernijverleden.
— Stefan Raatgever, Het Parool.
In de laatste minuten maakte Dors alles wat de voorgaande drie uur misschien hard en rauw was zacht. Het maakte de avond een geslaagde en gelaagde dans.
— Rinskje Koelewijn, NRC
Thuiskomen was het Zomergasten-interview met Maassen zeker niet voor Alida Dors. Daarvoor waren er te veel ongemakkelijke momenten in het drie uur durende gesprek.
— Yasmina Aboutaleb, Volkskrant
Veruit de beste vragen in deze seizoensafsluiter kwamen dus van Alida Dors. Met een bewonderenswaardige rust en innemende zelfbeheersing vroeg ze zo nu en dan door waar Maassen dat naliet.
— Wijbrand Schaap, Cultuurpers.

Alida Dors

Alida Dors groeide op in wat ze zelf 'de periferie' noemt: de Amsterdamse Bijlmer en de wijk de Pijp, waar haar vader een boksschool had. Ze deed al jong aan thaiboksen, turnen en kunstschaatsen op hoog niveau en leerde dansen in de hiphop- en breakdance-scene. Door te werken op het snijvlak van tekst, dans, performance en muziek, heeft ze als theatermaker en choreograaf (inter)nationaal een goede reputatie en een stevig netwerk opgebouwd.

Sinds drie jaar is ze ook artistiek directeur van Theater Rotterdam en zet ze zich in voor meer diversiteit en hiphop in het theater. In september 2022 won ze daarom de Persoonsprijs van de &Awards, van de Code Diversiteit & Inclusie. Afgelopen seizoen ging haar dansvoorstelling Primisi in première, en maakte ze de choreografieën voor het stuk The Story of Travis in regie van Romana Vrede. Die laatste productie is geselecteerd voor het Nederlands Theaterfestival 2023 en zal op 7 september nogmaals te zien zijn.

Zomergasten.

Zomergasten is een Nederlands televisieprogramma van de VPRO dat elk jaar in de zomer op zes zondagavonden rechtstreeks uitgezonden wordt. Het programma bestaat sinds 1988. In een avondvullend programma mag iedere zondag een bekende of interessante Nederlander, Vlaming of andere Nederlandssprekende buitenlander zijn of haar favoriete televisieavond samenstellen. De gast komt meestal uit de literatuur, wetenschap, televisiesector, de politiek of het bedrijfsleven. De gekozen fragmenten worden getoond en aan de hand daarvan wordt de gast geïnterviewd door een presentator.

Bronnen