Deze biografie markeert een kantelpunt in het leven van Alexei Ratmansky

BIOGRAFIE | In 2008 was hij nog de artistiek directeur van het Bolshoi Ballet. Nu wil hij niets meer met Rusland te maken hebben en mogen zijn choreografieën nooit meer in Rusland worden ingestudeerd. Choreograaf Alexei Ratmansky staat op een kantelpunt in zijn leven. Zijn biografie, The Boy from Kyiv, laat zien waarom.

Alexei Ratmansky

Schrijver Marina Harss was al bijna klaar met de biografie over Alexei Ratmansky, toen Rusland Oekraïne binnenviel. Dat veranderde alles. Voor het boek en voor het leven van Alexei. Dat stond al op de kop door de coronapandemie. Maar nu ging hij zichzelf steeds meer vragen stellen over zijn identiteit. Marina kwam er al snel achter dat het niet genoeg was om alleen het einde van de biografie aan te passen. Ze ging terug naar het begin en dook samen met Alexei opnieuw in zijn jeugd.

De biografie The Boy from Kyiv beschrijft hoe Alexei opgroeide in Kiev (de hoofdstad van Oekraïne) in de tijd van de Sovjet Unie. En hoe hij is uitgegroeid tot een van de meest gewilde balletdansers én een wereldberoemd choreograaf. Van 2004 tot 2008 was Alexei artistiek directeur van het Bolshoi Ballet. Daarna werkte hij dertien jaar bij American Ballet Theater als ‘artist in residence’, en sinds augustus 2023 bij New York City Ballet.

Van 15 tot en met 25 juni 2024 zijn Ratmansky's balletten Fire Bird en The Fairy's Kiss te zien bij Het Nationale Ballet in het programma Stravinsky Sprookjes.

The boy from kyiv

Het boek beschrijft ook de worstelingen in Alexei’s geweten toen Rusland Oekraïne binnenviel. Uit protest verliet hij het Russische Bolshoi Ballet. En hij maakte een publiek statement: in zijn versie van Giselle nam halverwege de show een Oekraïense soldaat zonder benen het toneel over. De soldaat danste en werd gedragen door het corps de ballet. En Alexei sprak zich stellig uit in de media: “Mijn balletten mogen nooit meer in Rusland worden ingestudeerd!”

Alexei kreeg daarvoor waardering, maar ook kritiek. Want waarom nu pas? En niet in 2014 toen Rusland de Krim in bezit nam? In een recent artikel van Amerikaanse krant The Guardian zegt Alexei spijt te hebben dat hij zo lang voor het Russische Bolshoi ballet is blijven werken. Hij heeft te lang gedacht dat kunst los staat van politiek. Maar nu breekt hij voorgoed met Rusland en gaat hij verder bij het New York City Ballet.

Zijn biografie laat zien welke rol Rusland heeft gespeeld in Alexei’s carrière. Maar het boek licht ook zijn jeugd in Oekraïne uit. En zijn veranderende gevoel van ‘thuis’. Tot voor kort voelde Alexei zich namelijk vooral een kind van het ballet. Hij werkte internationaal en ballet was zijn thuis. Sinds de oorlog is Alexei zich bewuster van zijn thuisland Oekraïne.

In het najaar van 2022 werkte Alexi Ratmansky in Nederland, om het ballet ‘Giselle’ in te studeren bij het United Ukrainian Ballet in Den Haag.

Over de auteur: Marina Harss

Marina Harss is freelance schrijver, vertaler, journalist en recensent in New York City. Ze schrijft vooral over dans en soms over opera. Dat doet ze voor grote kranten zoals The New York Times, The New Yorker en The Guardian. En voor danstijdschriften zoals Dance Magazine en Pointe Magazine.

Het schrijven van The Boy from Kyiv was een droom die uitkwam. Marina bewondert Alexei Ratmansky namelijk al sinds 2005. In 2016 nam ze eindelijk contact met hem op om het boek te schrijven waar ze van droomde. En in 2019 kreeg ze eindelijk fondsen om de biografie waar te maken. Daar is Alexei overigens óók heel blij mee. Op Instagram schrijft hij: “Ik had me geen betere auteur kunnen wensen!”

bronnen