Lees nu het eerste wetenschappelijke boek over K-pop dans

BOEK | Het boek K-pop Dance leert je alles over het ontstaan en de geschiedenis van de dansstijl. Daarnaast kijkt het vanuit een interculturele lens naar K-pop dans, en geeft het inzicht in hoe zowel amateurs als professionals de dans gebruiken om een eigen ‘fandom’ om zichzelf te bouwen.

K-pop Dance: Fandoming Yourself on Social Media

Het nieuwe boek K-pop Dance: Fandoming Yourself on Social Media gaat in op de geschiedenis van K-pop dans van 1980 tot nu. Aan het boek ging vijf jaar aan etnografisch onderzoek vooraf, waarin de auteur zich onderdompelde in de wereld van veertig amateur en professionele K-pop dansers in New York, Californië en Seoul. Het boek biedt dan ook meer dan alleen een uitleg over kenmerken van de dansstijl. Het biedt ook een rijke culturele analyse van hoe K-pop dansers hun online identiteit ontwikkelen door middel van dans. Daarmee is dit het eerste academische boek over K-pop dans. 

TikTok

De auteur, Chuyun Oh, beschrijft K-pop als ‘social media dans’: een dansstijl die gebaseerd is op strakke gebaren van het bovenlijf en gezicht, perfect geschikt voor 2D platformen zoals TikTok. Maar K-pop is meer dan een set bewegingen, want het gaat gepaard met een hele ‘fandom’ cultuur. Goede K-pop dansers zijn ware idolen, en een belangrijk onderdeel van het fan-zijn is het imiteren van de bewegingen van je lievelingsdansers. Het boek K-pop Dance laat zien hoe amateurs en professionals door middel van K-pop fandoms rondom zichzelf bouwen op social media. 

K-pop dans wordt in het boek vanuit verschillende perspectieven bekeken. Er is een hoofdstuk over TikTok Dance Challenges en één over de populaire K-popgroep BTS. Maar er is ook een hoofdstuk over hoe K-pop een ontsnapping uit de werkelijkheid biedt aan vluchtelingen in hun tienertijd. En over K-pop dans als intercultural performance. 

Over de auteur: Chuyun Oh

Chuyun Oh is Associate Professor of Dance aan de San Diego State University. Ze heeft een PhD in Performance Studies aan de universiteit van Texas, met een focus op Gender Studies. Ze richt zich vooral op performance etnografie, activisme en ras- en genderidentiteiten in transnationale volksdansen.

Oh wordt gezien als pionier van onderzoek naar K-pop en is regelmatig te vinden op lezingen en in de media. Ook schreef ze artikelen voor wetenschappelijke bladen en zit ze in de redactieraad van de wetenschappelijke tijdschriften Text and Performance Quarterly en Review of Communication. Ze schreef eerder al een boek als co-auteur: Candlelight Movement, Democracy, and Communication in Korea.

Bronnen