Dit boek vertelt de geschiedenis van dansstijlen als popping en locking in de jaren '70

DANSGESCHIEDENIS | Het boek Kinethic California beschrijft de opkomst van sociale dansvormen als popping en locking in Californië in de jaren ‘70. Naomi Macalalad Bragin legt uit hoe deze dansstijlen voortkomen uit het dagelijks leven van zwarte dansers. Daarvoor praatte ze met de eerste generatie dansers en dompelde ze zich onder in hun trainingen.

voorlopers van hiphop

De voorlopers van de hedendaagse hiphop dans zijn ontstaan door zwarte dansers op feestjes, in de clubs en op straat. In het boek Kinethic California lees je meer over hun bewegingen, communities en dagelijkse leven. Onderzoeker Naomi Macalalad Bragin praatte met de eerste generatie dansers van stijlen als strutting, boogaloo, robotting, popping, locking, waacking en punking. Daarnaast dompelde ze zich onder in hun trainingen én dagelijkse levens. De soul en funk albums waar hun ouders naar luisteren, de loopjes en handshake van de mensen in hun wijk. Zo laat ze zien hoe de dansbewegingen voort zijn gekomen uit de leefwereld van de dansers en de zwarte cultuur waarin zij opgroeiden.

The stories in Kinethic California attend to the aesthetics of everyday movement, seen through the lens of young artists who, from childhood, listened to their family’s soul and funk records, observed the bent-leg strolls and rhythmic handshakes of people moving through their neighborhoods, and watched each other move at house parties, school gyms, and around-the-way social clubs.

Zwarte esthetiek

De titel van het boek, Kinethic California, is een combinatie van twee woorden: kinestetic en aesthetic. Het eerste gaat over beweging en het tweede over schoonheid. Het boek gaat dus eigenlijk over de vragen: wat vinden we mooi, hoe zien dingen eruit, welke uiterlijke kenmerken van mensen, gebouwen en afbeeldingen waarderen we? Want dat is allemaal cultureel bepaald.

De auteur, Naomi, verbindt die twee woorden aan elkaar. Ze wil benadrukken dat de opkomst van populaire dansvormen zoals popping en locking verbonden is aan zwarte esthetiek. Dat is belangrijk, omdat dit tegenwoordig vaak over het hoofd wordt gezien. Witte dansers verdienen bijvoorbeeld bakken geld met workshops ‘hiphop’ of ‘urban dance’ zonder goed weten waar de dansbewegingen die zij gebruiken in hun choreografieën vandaan komen. Ze schreef hierover ook het artikel ‘Streetdance and Black Aesthetics’ dat is gepubliceerd in het Oxford Handbook of Hip Hop Dance Studies.

Funk en Disco

De ondertitel van het boek (Dancing Funk and Disco Era Kinships) verwijst naar een belangrijk argument dat de schrijver maakt. Namelijk kinship, ofwel verwantschap. Met het boek wil Naomi laten zien hoe verschillende dansstijlen als een soort familieleden aan elkaar verwant zijn. Welke bewegingen stammen af van welke? En welke communities zitten daarachter? Het boek is dus een soort stamboom van de dans scene in Californië, maar dan verweven met persoonlijke verhalen en aandacht voor tradities en community.

over de auteur

Naomi Macalalad Bragin is danser, schrijver en onderzoeker. Ze werkt als associate professor aan de universiteit van Washington in de Verenigde Staten. Daar geeft ze les in performance studies, interdisciplinaire kunst, performance research en andere vakken. Ze laat zich daarin veel leiden door de interesses van haar studenten. In haar onderzoek houdt ze zich ook bezig met community, healing en de werelden die mensen creëren door middel van kunst. Zo deed ze eerder onderzoek naar de relatie tussen dans en oude verzetsverhalen tegen kolonisatie in Venezuela en de Filipijnen. Naomi is ook actief als community activist: ze werkt samen met andere kunstenaars en activisten om mensen met elkaar te verbinden. Ook in haar lessen zet ze deze healing practices in, zoals meditaties en groepsdiscussies over kwetsbaarheid en acceptatie.

Bronnen